Máte v garáži starého veterána? Třeba Škodu 120, kterou chcete zrenovovat, zbavit ho rzi, staré barvy a dát mu nový lesk? Představíme vám 3 nejběžnější metody pro renovaci karosérie auta: suché pískování, mokré pískování a tryskání sodou.
V tomto článku pro vás srovnáme výhody a nevýhody každé z nich a dáme návod jak na to. Renovace veteránů a aut vyžadují citlivou práci. Přeci jen si musíme uvědomit, že renovujeme staré vozy, které můžeme jednoduše znehodnotit. Karosérie se může snadno poškodit. Je proto důležitý správný postup a vybavení.
Která metoda je pro renovaci karosérie auta nejlepší?
- Při suchém pískování se používá suché abrazivo, podobné jemnému písku tryskané na povrch pod tlakem vzduchu.
- Mokré tryskání spočívá v tryskání abraziva na povrch pod tlakem, stejně jako u suchého pískování, ovšem s přidáním vody a při tryskání kovů také inhibitoru koroze.
- K tryskání sodou se jako abrazivo používá jedlá soda.
Pro odstranění koroze z rámu auta je suché pískování výbornou volbou.
Pokud jde ale o tenké plechy, pak je pro opravu koroze karoserie lepší mokré tryskání. Teplo a tření, které při suchém tryskání vzniká, může totiž tenké plechy karoserie zvlnit a poškodit. Voda snižuje tření a ochlazuje kov během procesu tryskání až o 5°C. Při suchém tryskání navíc vzniká prach škodlivý pro okolní prostředí. Oproti tomu je mokré tryskání bezprašné a ekologické.
Tryskání sodou sice plech nezvlní, protože soda nevytváří tak velké tření. Je ale také prašné, při venkovním použití může ničit rostliny, není však toxické pro člověka.
Postup renovace veteránů/aut pískováním
Nejprve je potřeba, pokud to jde, vymontovat z auta všechny díly a části, které nebudeme pískovat. Patří sem kliky dveří, světla a další díly. Pouhé přelepení krycí páskou není dostačující, protože částečky abraziva se mohou dostat pod pásku nebo ji narušit.
Mokré tryskání je rychlejší a snadnější než tryskání sodou. Na druhou stranu se ale obvykle soda spláchne vodou, zatímco abrazivo, ať už po suchém nebo mokrém tryskání, se může znovu použít a zabere proto více času při úklidu pro recyklaci. Pozornost věnujte především místům ve spojích a štěrbinách, kde může abrazivo zůstávat.
Přejít na podrobný návod:
Suché pískování
Pískování karoserie vyžaduje citlivou práci a není o rychlosti. Obzvlášť při suchém pískování, kdy dochází k zahřívání kovu, se vyplatí dodržovat několik principů, abyste se vyhnuli poškození plechů. Patří sem výběr správného abraziva, nastavení tlaku, velikost trysky a čas. Pro suché pískování budete potřebovat mobilní hobby pískovačku a kompresor.
Nejvhodnější abrazivo: drcené sklo s velikostí zrna přibližně kuchyňské soli – nejedná se o skleněné kuličky.
Každé abrazivo má jinou tvrdost a bude jinak reagovat při dopadu na kov, včetně vytváření tepla a zarývání se do kovu. Drcené sklo vykazuje nejlepší výsledky při tryskání karoserie.
Tlak: 3 – 3.5 bar
Tryskání při vysokém tlaku kolem 10 bar odstraní barvu a rez velmi rychle. Je však pro povrch plechů velmi agresivní, vytváří teplo a v závislosti na abrazivu ve skutečnosti obrušuje kov. Nastavení nízkého tlaku je proto důležité.
Velikost trysky: 5 mm nebo 6.5 mm
Při menším průměru trysky máte lepší kontrolu nad množstvím abraziva dopadajícího na kov. Znamená to tedy méně abraziva a menší tlak.
Čas: Při správné technice (tryskání pod úhlem) zabere kompletní tryskání karoserie průměrně kolem 6 hodin u malého auta až 15 hodin na velké auto.
Citlivá práce vyžaduje čas. Celou karoserii lze sice očistit velmi rychle – s velkou tryskou, vysokým tlakem a tvrdým abrazivem, riskujete však poškození a zvlnění plechů.
Povrch natírejte co nejdříve, nejlépe ihned po tryskání a očištění od zbytků abraziva. Předejdete vzniku koroze, která může vzniknout na surovém kovu vlivem vlhkosti ve vzduchu velmi krátce (do pár hodin) po tryskání. Jako prevenci doporučujeme do tryskací směsi přidat inhibitor koroze ve formě prášku, která zabrání vzniku bleskové koroze krátce po tryskání.
Mokré tryskání
Při mokrém tryskání karoserie se používá směs čisté vody, abraziva (nejlépe sklo) a inhibitoru koroze. Tato směs se pak tryská pod určitým tlakem a úhlem a účinně odstraní veškerou rez a starou barvu. Voda snižuje tření a ochlazuje kov, čímž zabraňuje přehřátí a zvlnění plechů karoserie. Zároveň nevzniká žádný prach. Inhibitor koroze pak chrání kov před vznikem bleskové koroze po tryskání.
Pro mokré pískování se používá speciální univerzální tryska WBN, ve které se mísí voda s abrazivem. Nebo speciální tryskací zařízení pro mokré tryskání.
Nejvhodnější abrazivo: drcené sklo, struska
Doporučený tlak: 5 bar
Inhibitor koroze: ve formě roztoku, 5-20% do tryskací směsi
Úhel tryskání: 20 stupňů
Po důkladném odstranění veškeré rzi a starých nátěrů pomocí mokrého tryskání spláchněte zbytky abraziva z povrchu vodou s malým množstvím inhibitoru koroze. Po uschnutí je povrch perfektně připraven a můžete ho ihned opatřit novým nátěrem.
Tryskání sodou
Pro tryskání sodou se používají vysoce účinné tryskače, speciálně navržené pro tryskání sodou. Při tryskání sodou nevzniká teplo a nehrozí zvlnění plechů. Soda je šetrná, není však tak efektivní při odstraňování koroze a barvy jako je suché či mokré pískování. Hodí se na karoserie, které jsou relativně bez známek koroze. Soda je zásaditá a její malé částice se dostávají až do pórů kovu. Po tryskání sodou se obvykle aplikuje ochranný film, který zabraňuje vzniku koroze. Tento film musí být před novým nátěrem důkladně odstraněn obroušením nebo neutralizován. Jestliže by na povrchu zůstaly zbytky filmu, vznikly by později problémy s odlupováním barvy. Ochranný film můžete neutralizovat pomocí teplé mýdlové vody a houby. Doporučuje se také přidání octa a použití brusného rouna (Scotch Brite).
Srovnání výhody a nevýhody jednotlivých metod
Každá metoda má svoje výhody a nevýhody a je na každém zvlášť, aby posoudil, která metoda je nejlepší právě pro něj a jeho auto.
Suché pískování:
+ efektivně odstraňuje barvu i rez, hodí se na karoserie s rozsáhlou korozí
+ je nejlevnější
– může poškodit a zvlnit plech při špatném postupu
– je velmi prašné
Mokré tryskání:
+ efektivně odstraňuje barvu i rez, hodí se na karoserie s rozsáhlou korozí
+ je rychlé a šetrné + nehrozí poškození a zvlnění plechu
+ je bezprašné a ekologické
– dražší pořizovací náklady
Tryskání sodou
+ je šetrné, hodí se na karoserie bez známek vážné koroze
+ nehrozí poškození a zvlnění plechu
+ neškodné pro člověka
– méně účinné při odstranění koroze
– je pomalé
– je prašné
– nutnost důkladného odstranění ochranného filmu před natíráním barvou
– nedá se recyklovat